Franz Schubert

Son Güncelleme 1 hafta önce
Avusturyalı Besteci – Müzisyen
Doğum : 1797
Ölüm : 1828
İlk müzik derslerini babasından aldı, 1808’de imparator sarayındaki çocuk korosuna alındı, birinci kemancı olarak okul orkestrasında Haydn ve Mozart’ın eserlerini çaldı. 1812’de sesi çocuk özelliklerini yitirince, okuldan ayrıldı. Viyana’da öğretmen yetiştiren bir okulda yetişerek 1814’te babasının okulunda öğretmenliğe başladı.
1815′ te 18 yaşındayken iki senfoni, iki sonat, iki dörtlü, missalar, operalar ve lied’ler bestelemişti. 1818’de öğretmenliği bıraktı. Tanıştığı ünlü bariton Michael Vogl‘un lied’lerini söylemesi adının duyulmasını sağladı. 1818’de Kont Esterhazy tarafından Macaristan’a çağrıldı. Bestelediği eserleri konta adadı ve kızları Marie ile Carolin’e piyano dersleri verdi.
Viyana’ya dönüşünde, bestelediği liedlerinin ve başka eserlerinin yorumlandığı, Viyana sanat çevrelerince “Schubertiad” adı verilen toplantılara katıldı. Eserlerini yayımlatma çabaları ancak 1821 ‘de sonuç verdi. O yıl Erlkönig (Cinler Kralı) ve Gretchen am Spinnrade liedleri yayımlandı. 1823’te La Minör Piyano Sonatı’nı 1824’ün ilk aylarında ise La Minör Dörtlü, Der Tod und des Madchen (Ölüm ve Genç Kız) liedlerinin teması üstüne Re Minör Dörtlü ve yaylılarla üflemeliler için Fa Majör Sekizli gibi üç oda müziği başeserini escort antalya yarattı.
Yaşamının son yılında art arda önemli eserler verdi. 26 Mart 1828 ‘de başarılı geçen ilk konserini düzenledi. Hiç ara vermeden çalışması onu yordu ve zayıf düşürdü. 1828’de tifüse yakalanarak 31 yaşında öldü.
Schubert ’in Sanat Anlayışı
Schubert‘in müzik dünyasına en önemli katkısı lied alanındadır. 600 kadar liediyle kendinden önce Viyana Klasikleri’nin, yani Mozart, Haydn ve Beethoven‘ın sistemleşmiş çalışmalarını aştı. Yeni bir biçimin sağlam temellerini attı. Viyana Klasikleri’nde görüldüğü gibi şiirin melodiyi biçimlendirmesinden değişik olarak, liedlerinde şiiri bağlayıcı olarak değil, ses partisini ve piyano eşliğini özgürce geliştiren bir öğe olarak ele aldı. Edebiyat kültürü olmamakla birlikle içtenlikle davranan bir müzikçi ve şaşırtıcı bir melodi uzmanıydı. Yalınlık, arılık açısından belcanto’ya sırtını dönerek halk kaynaklarından yararlandı.
Vokal eserleri arasında 22 opera, missalar ve motetler vardır. Kısa ve özlü parçaları, onun kişiliğine çok daha yatkın eserler sayılır. Bunlar arasında dans parçaları, çeşitlemeler, impromtu’ler, “moments musicaux”lar sayılabilir. Oda müziği eserlerinin sayısı da yüksek olup bunlar piyona-keman, viyolonsel ve flüt için sonatlar, üçlüler ve özellikle aile çevresinde yorumladığı dörtlülerden oluşur. Schubert açısından oda müziği, çalgılama için bir araştırma alanı sayılır. Keman, alto, viyolonsel ve piyano için beşli buna bir örnektir. Senfonik eserler alanında ise besteci Beethoven‘in katkılarını görmezlikten gelmiş ve Mozart ile Haydn‘ın izleyicisi olmuş gibidir.
Onun müziği Romantizm doğrultusunda duygulu, coşkulu ve şiir dolu olmakla birlikte, Klasik Okullun bazı temel özelliklerine de bağlıdır. Ürünlerini klasik dönemden romantik döneme geçiş evresinde veren Schubert, genellikle klasik bestecilerin sonuncusu olarak da kabul edilir.
Franz Schubert ‘in Başlıca Eserleri
Opera:
- Des Teufels Lustschloss (Şeytanın Zevk Şatosu) 1814,
- Zwillingisbrüder (İkiz Kardeşler) 1818,
Müzik (dinsel):
- 7 Missa,
- 3 Kantat.
Orkestra Müziği:
- Senfoni (1816),
- Senfoni (1816),
- Senfoni (bitmemiş) 1822,
- Senfoni,
Oda Müziği:
- Si Bemol Majör Dörtlü (1814),
- La Minör Dörtlü (1924),
- Re Minör Dörtlü (1824),
- Sol Majör Dörtlü (1826),
- Do Majör Beşli (1828),
- La Majör Beşli (Alabalık) 1819,
- Fa Majör Sekizli (1824),
Piyano Müziği:
- 21 Sonat: Çeşitli impromtular Moment musical’ler; Vals’ler; Do Majör Wanderephantaise (Gezginin Fantezisi) 1822.
Lied:
- Gretchen am Spinnrade (Gretchen Çıkrık Başında) 1814,
- Die Forelle (Alabalık) 1817
- Der Tul und das Madchen (Ölüm ve Genç Kız) 1824,
- Ave Maria (1824).
Şarkı Dizisi:
- Die Schöne Müllerin (Güzel Değirmenci Kız) 1823,
- Winterreise (Kış Yolculuğu) 1827,
- Schwanengesang (Kuğunun Şarkısı) 1808.